Mat som förbättrar sömnen

Det här är ett inlägg som kan vara till glädje för alla oss som har svårt att somna eller att sova.
Ibland har det känts hopplöst att få till en bra sömn eller att faktiskt kunna somna på nätterna. Känns ibland som att jag har provat allt. Har provat med mediciner för att kunna sova. Ibland funkar inte det alls.

En kväll för lite drygt en vecka sedan pratade jag med min mamma i telefon om just det där med sömnen.

Hon hittade då information om mat som sägs funka bra för att sova bättre. Ett av dessa tips var att dricka varm chokladdryck som innehåller Kakao. Det ökar halten av melatonin som är kroppens eget hormon för sömn.
Jag hade Ögonblinks chokladpulver hemma upphällt i en glasburk. Det ska INTE vara Oboy.
Skönt att veta att det finns andra medel att ta till än att bara äta tabletter. Dessutom är det receptfritt.

Jag brukar alltid dricka en mugg med Te (Lipton) på kvällen, men det kan vara en del som bidrar till att jag får svårt att somna. Är trött av medicinerna fram tills dess att jag lägger huvudet på kudden. Då tvärvänder det och det känns som att jag skulle kunna vara vaken några timmar till. Så frustrerande. Trots mitt tappra försök somnade jag 02.00. Känner igen mönstret. Samma sak fanns när jag drabbats av en depression, för 3 år sedan.

Inser att jag måste ändra om mina vanor på kvällen, när det kommer till vad jag stoppar i mig.

Måste försöka röra på mig mer. Har som mål att röra mig 1 timme varannan eller varje dag.

Känns som att jag måste börja förbereda mig för att sova gott, redan när jag vaknar på morgonen. Ska prova dessa tips och se hur bra de funkar.

Har provat kamomillte istället för mitt vanliga te.

Det är inte te i muggen.


Det är inte det enda tipset. Tänkte prova fler längre fram.
Hur gör du om du har svårt att sova? Berätta gärna i en kommentar nedanför

10 svar på ”Mat som förbättrar sömnen

  1. Jobbigt att inte kunna somna och/eller sova ordentligt. Det är ju då vi återhämtar oss på riktigt.
    Kamomill är lugnande men det finns (tror jag) många andra örter som har den egenskapen. Kan kanske lönar sig att googla lite vilka andra lugnande örter det finns. Hoppas du hittar en fungerande metod.

    • ja, det är tufft. Jag måste ju få mina timmar med sömn för att orka med allt som planerats in på dagarna.
      Ibland händer det att jag tvingas stryka punkter på min lista för att jag sovit dåligt. Så vill jag inte ha det. Ska prova ett naturläkemedel som heter Pascoflair som är gjort av passionsblomma. Hoppas att det ska fungera.

  2. Tack för kommentaren på min blogg! Jag brukar försöka ta en kopp te (grönt då) eller går upp en stund och försöka formulera ner vad som tar upp mina tankar. Efter det brukar det vara lättare att komma till ro.

    • Varsågod!

      Nu har jag mindre problem med att sova och somna. Det känns skönt när jag kan använda flera olika metoder samtidigt 😁

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *